Leser denne tråden:
1 Anonyme brukere
kuttemerker for trykksaker [hjelp ønskes] |
||
|---|---|---|
|
Ny bruker
![]()
Medlem siden:
2010/10/17 17:56 Gruppe:
Registered Users Innlegg:
1
Nivå : 1; EXP : 0
HP : 0 / 0 MP : 0 / 0 ![]() |
Som prinsippiell bruker av GIMP. Møter jeg i stadig kritikk for mine hjemmelagde "kuttemerker". . .
Finnes det noen plugginn, evnt tutorials eller gode råd? Nekter å tro det ikke ligger en løsning på dette generelle problemet, rett forran neså mi. Har letet meg blind, også trålet her på forumet etter temaet uten hell. Beklager om jeg allikevell burde funnet det og nå lager kluss. på forrhånd takk !
Innsendt: 2010/10/17 18:07
|
|
Overfør
|
||
Re: kuttemerker for trykksaker [hjelp ønskes] |
||
|---|---|---|
|
Veteranbruker
![]()
Medlem siden:
2006/6/1 23:52 Gruppe:
227
Nivå : 14; EXP : 7
HP : 0 / 326 MP : 75 / 6667 ![]() |
Jeg har aldri sendt et bilde til profesjonell trykking og kjenner ikke kravet til trykkerier om hvordan de vil ha kuttemerker (crop/trim marks).
Lurer på om du kan bruke hjelpelinjer (også kalt innretningslinjer) for å vise hvor bildet skal kuttes/trimmes. ![]() Du aktiverer dem ved å klikke i linjalen henholdsvis til venstre eller over bildet og dra linjen inn i bildet. Se norsk brukerhåndbok. Slik fant jeg det anbefalt i "Gimp - How to set up a file for a commercial printing company".
Innsendt: 2010/10/17 20:03
|
|
Overfør
|
||
||
|---|---|---|
|
Erfaren bruker
![]()
Medlem siden:
2006/7/30 13:24 Fra Lyngdal, Vest-Agder
Gruppe:
167
Nivå : 11; EXP : 96
HP : 0 / 274 MP : 55 / 5470 ![]() |
GIMP har ikkje direkte merking av denne typen, men som lenka Cornelia viser til, kan det gjerast indirekte når du separerer bilda.
Avsett merka på originalbildet, helst i ein farge som ikkje finst i bildet. Gå deretter inn på menyen «Fargar» og på denne vidare til «Komponentar» -> «Separer». Her vel du den fargemodellen, som oftast ønskjer trykkeria CMYK, og passar på at det er merka av for «Bruk forgrunnsfargen som registreringsfarge» i menyvindauget som dukkar opp. Har du ikkje vore altfor uheldig med forgrunnsfargen, vil merka dine bli viste som kvite merke på alle seperasjonane. Bilda nedanfor viser eit eksempel på innrettingsmerke. (Her teikna for grove for å gjere dei meire synlege). Her er det brukt fargemodellen HSV. Du finn forresten ei meir oppdatert brukarhandbok for GIMP 2.6 på http://docs.gimp.org/nn/ Lukke til Helsing Kolbjørn Legg ved fil: innretting-1.jpg (34.25 KB)![]() innretting-2.jpg (17.57 KB)![]() innretting-1-Kulør.jpg (17.69 KB)![]() innretting-1-Lysverdi.jpg (16.61 KB)![]() innretting-1-Metning.jpg (18.96 KB)![]()
Innsendt: 2010/10/20 23:47
|
|
|
|
||
||
|---|---|---|
|
Erfaren bruker
![]()
Medlem siden:
2006/7/30 13:24 Fra Lyngdal, Vest-Agder
Gruppe:
167
Nivå : 11; EXP : 96
HP : 0 / 274 MP : 55 / 5470 ![]() |
Takk for at du gjorde oss merksam på «innrettingsmerka». I GIMP-handboka er det nå føyd til eksempel på bruk av slike merke. Blir tilgjengeleg ved neste oppdatering av http://docs.gimp.org/
Helsing Kolbjørn
Innsendt: 2010/10/23 16:39
|
|
|
|
||
Du kan lese emner.
Du an ikke starte et nytt emne.
Du kan ikke svare på innlegg.
Du kan ikke endre dine egne innlegg.
Du kan ikke slette egne innlegg.
Du kan ikke starte avstemminger.
Du kan ikke stemme i avstemminger.
Du kan ikke bruke vedlegg i innlegg.
Du kan ikke sende innlegg uten godkjenning.

Overfør

innretting-1.jpg (34.25 KB)