Leser denne tråden:
1 Anonyme brukere
Blinkende tekst |
||
|---|---|---|
|
Bruker
![]()
Medlem siden:
2007/3/6 19:38 Gruppe:
Registered Users Innlegg:
16
Nivå : 2; EXP : 74
HP : 0 / 43 MP : 5 / 791 ![]() |
Hei!
jeg fulgte rådet ditt og laget en ny tråd. Takk for forklaringen på hvordan man lager en blinkene tekst Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få vist dere resultatet mitt Men en ting til; hvordan kan man få bokstavene til å blinke etter tur? Slik som i den linken? Takk...
Innsendt: 2007/5/1 11:07
|
|
Overfør
|
||
_MD_RE: Blinkende tekst |
||
|---|---|---|
|
Veteranbruker
![]()
Medlem siden:
2006/6/1 23:52 Gruppe:
227
Nivå : 14; EXP : 7
HP : 0 / 326 MP : 75 / 6659 ![]() |
Du refererer til mitt svar vdr. blinkende tekst som jeg limer inn under dette svaret.
I din melding eller ditt svar i forumet, kan du laste opp et bilde til gimp.no via bildemanageren som du finner øverst i når du skriver teksten ![]() og så legge til i meldingen. Her burde en ivrig sjel lage en bruksanvisning... Det er foreløpig ikke mange som som legger ut bilder direkte i forumsinnleggene.
Innsendt: 2007/5/1 12:51
|
|
Overfør
|
||
||
|---|---|---|
|
Veteranbruker
![]()
Medlem siden:
227
Så langt om blinkende tekst:
1. Skriv f.eks. „Teksten skal blinke!“ i et nytt bilde. 2. Sørg for at lagdialogen er synlig (åpnes f.eks.med Menyer | Lag) og opprett et nytt gjennomsiktig lag over tekstlaget. Da har du bakgrunnslaget, tekstlaget og det gjennomsiktige laget. 3. Velg tekstlaget i lagdialogen (laget er da merket blått). Velg i verktøykassen og sett terskelen til f.eks. 20. 4. Klikk så hver bokstav som skal blinke, mens du holder shift-tasten nede. Kanskje du vil zoome litt inn for lettere å kunne treffe skriften. 5. Velg det nye laget i lagdialogen og sett forgrunnsfargen til oransje eller fargen du ønsker skal teksten skal blinke i. 6. Velg i verktøykassen og huk av for ”Fylltype: Forgrunnsfarge” og ”Fyll hele utvalget”. 7. Klikk i de flimrende bokstavene. Da blir de farget i forgrunnsfargen. 8. Velg så i verktøykassen og på vilkårlig sted i bildet. 9. I bildemenyen, velg Filter | Animasjon | Optimize (for GIF). 10. Nå får du opp et nytt vindu uten navn som du fortsetter ditt arbeidet i. I lagdialogen ser du at det står 100ms. Da vil bokstavene blinke hver 100. millisekund. Du kan gjerne endre tallet, f.eks. til 500. Jo høyere tall, desto lengre vil det aktuelle laget vises. 11. Test hvordan animasjonen vil ta seg ut med Filter | Animasjon | Playback | Start/Stopp. 12. Er du fornøyd, kan du lagre som animasjon: Fil | Lagre som … | Velg filtype: GIF (!) | Lagre. Nå får du opp en dialog og velger ”Lage som en animasjon” i øvre delen og ”Konverter til indeksert…” i nedre delen av dialogen. Trykk til slutt eksporterknappen og OK. 13. Husk at animasjonen bare vil vises i en nettleser. (Jeg fant et tips på gimpforum.de)
Innsendt: 2007/5/1 12:54
|
|
Overfør
|
||
Hvordan la bokstaver blinke på tur? |
||
|---|---|---|
|
Veteranbruker
![]()
Medlem siden:
227
Tips: Du kan legge inn nye tekstlag (evt. kopier av teksten) og tilhørende gjennomsiktige lag slik som beskrevet.
I lagdialogen kan du innstille hvor lenge hver bokstav skal vises. ![]() Du vil muligens oppleve at teksten blir hakkede som i eksemplet her: ![]() ---------------------------------------------------------------------------- En bør nok kantutjevne bokstavene , men det kan kanskje en annen i forumet skrive noe om? Noen som tar utfordringen? ![]() -----------------------------------------------------------------------------
Innsendt: 2007/5/1 13:19
|
|
Overfør
|
||
_MD_RE: Hvordan la bokstaver blinke på tur? |
||
|---|---|---|
|
Veteranbruker
![]()
Medlem siden:
227
PS: I eksemplet over kan en ta bort originalteksten (svart tekst). Det er ikke bruk for den lenger.
Men i neste eksempel er den god å ha: ![]() ![]()
Innsendt: 2007/5/1 14:09
Endret av Cornelia på 2007/5/2 23:49:15
|
|
Overfør
|
||
||
|---|---|---|
|
Erfaren bruker
![]()
Medlem siden:
2007/2/11 14:54 Gruppe:
112
Nivå : 9; EXP : 60
HP : 0 / 215 MP : 37 / 3942 ![]() |
Hei!
En kan kantutjevne bokstavene slik: Når tekstlaget med bokstaven opprettes så pass på at hele bokstaven vises i tekstverktøy-ruten. ![]() Velg "Filter > Utydeliggjør > Gaussian Blur" i bildevindumenyen. Juster blur-radius til 1 i begge retninger, og sett "RLE" som blur metode. ![]()
Innsendt: 2009/1/7 6:59
|
|
Overfør
|
||
Du kan lese emner.
Du an ikke starte et nytt emne.
Du kan ikke svare på innlegg.
Du kan ikke endre dine egne innlegg.
Du kan ikke slette egne innlegg.
Du kan ikke starte avstemminger.
Du kan ikke stemme i avstemminger.
Du kan ikke bruke vedlegg i innlegg.
Du kan ikke sende innlegg uten godkjenning.

Overfør

,